سنگ تراورتن

عوامل موثر در قیمت سنگ تراورتن

قیمت سنگ تراورتن یکی از پرطرفدارترین سنگ ها در ساختمان سازی است. تنوع رنگی بالای این سنگ موجب گردیده تا در بسیاری از کاربردها به عنوان بهترین و مناسب ترین گزینه انتخاب گردد. به دلیل وجود معادن مختلف در ایران این سنگ از قیمت مناسبی نیز برخوردار است. قیمت گذاری برای خرید سنگ تراورتن بر اساس فاکتورهای مختلفی صورت می گیرد و به عوامل گوناگونی بستگی دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد:

 

سطح کیفی سنگ

کیفیت سنگ یکی از مهم ترین مواردی است که در تعیین قیمت سنگ تراورتن تاثیر گذار است. سطح کیفی سنگ بر اساس آنالیزهای فیزیکی و شیمیایی که روی آن صورت می گیرد تعیین می گردد. میزان گرما و ارتفاع مکان استخراج سنگ بر کیفیت آن تاثیر مستقیم دارند. سنگ تراورتن بر اساس درجه کیفی تعیین شده در آنالیزها به سنگ های درجه یک، درجه دو، درجه سه، ممتاز و سوپر تقسیم بندی می شوند. بدیهی است که هر چه سنگ از کیفیت بالاتری برخوردار باشد قیمت بالاتری نیز خواهد داشت.

 

میزان تخلخل

سنگ های تراورتن سنگ های آهکی هستند که در بافت آنها خلل و فرج بسیاری وجود دارد. هر چه میزان تخلخل سنگ کمتر باشد تراکم آن بالاتر رفته، مقاومت و ساب پذیری بهتری دارد و به قیمت آن نیز افزوده می شود.

 

رنگ و طرح

تراورتن به مرور زمان و از مواد رسوبی شکل گرفته و از این رو طیف رنگی بسیار متنوعی دارد. بر اساس مکان استخراج، سنگ ها از رنگ های سفید و کرم روشن گرفته تا رنگ های قهوه ای تیره و مشکی موجود هستند.

برخی از آن ها دارای لکه ها و رگه ها و برخی ساده تر هستند. رنگ های متداول تر که به وفور یافت می شوند قیمت پایین تری دارند. اما سنگ هایی که رنگ های کمیاب تری دارند گران تر هستند.

روشن تر بودن سنگ‌هایی که طیف رنگی روشن دارند و تیره‌تر بودن سنگ‌هایی که تم تیره دارند مزیت‌ محسوب شده و موجب افزایش قیمت سنگ می گردد.

سنگ‌های تراورتن در دو نوع موج‌دار و بی‌موج برش داده می‌شوند.  قیمت سنگ تراورتن موج‌دار از قیمت تراورتن بی‌موج بالاتر است و سنگ های موج دار هر چه موج های منظم تری داشته گران تر هستند.

 

نوع فرآوری سنگ

روش های مختلفی برای فرآوری سنگ تراورتن وجود دارد که بر قیمت آن نیز تاثیرگذار است.

 

ابعاد سنگ

سنگ تراورتن بیشتر در نمای ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد و باید ضخامت و قد لازم را داشته باشد تا توسط اسکوپ مهار شده و نمای یکدستی ایجاد کند.

به طور کلی هر چه سنگ ضخیم‌تر و ابعاد آن بیشتر باشد، قیمت بالاتری دارد.

 

سورت بندی سنگ

سورت بندی به معنای تفکیک و جداسازی سنگ ها بر اساس ویژگی های مشترک (رنگ، طرح، کیفیت و …) آنها است. سنگ های تراورتن سورت بندی زیادی دارند و سورت بندی یکی از عوامل مهم در تعیین قیمت این نوع سنگ است.

بعد از مرحله برش و ساب سنگ، سورت بندی سنگ توسط دستگاهی به نام سورتینگ انجام می شود. هر چه سورت بندی دقیق‌تر انجام شود، قیمت سنگ تراورتن هم بالاتر می رود.