انواع مختلف سنگ تراورتن

دسته بندی سنگ تراورتن بر اساس محل معادن سنگ ها

سنگ تراورتن سنگی آهکی است که به مرور زمان از مواد رسوبی چشمه‌های آب گرم به وجود آمده است. تعداد معادن سنگ تراورتن در ایران زیاد است و در نقاط مختلف کشور موجود است. یکی از انواع دسته بندی و نامگذاری سنگ های تراورتن بر اساس محل قرار گیری معادن استخراج آن ها صورت گرفته است که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

 

انواع سنگ تراورتن

  • سنگ تراورتن حاجی آباد

سنگ تراورتن حاجی آباد در رنگ های کرم روشن یا شکلاتی و در طرح های مختلف موجود است. این نوع سنگ با روش های برش موج دار و بی موج و فراوری های مختلف چرمی، تیشه‌ای و…  به بازار عرضه می شود.

سنگ تراورتن حاجی آباد، مقاومت فشاری و ساب پذیری بالایی دارد و میزان تخلخل آن پایین است.

از این نوع سنگ برای طراحی نمای بیرونی و نمای داخلی ساختمان، محوطه سازی، کفپوش و ساخت لوازم دکوراتیو استفاده می شود. هرچه تراورتن حاجی آباد روشن تر و موج و هاله های آن کم تر و منظم تر باشد، قیمت بالاتری دارد.

 

  • سنگ تراورتن عباس آباد

سنگ تراورتن عباس آباد با رنگ سفید و ظاهر زیبای خود از محبوب ترین سنگ های ساختمانی به شمار می رود. زیبایی ظاهری این نوع سنگ تراورتن، آن را به پرکاربردترین سنگ در طراحی فضاهای خارجی و نمای ساختمان تبدیل کرده است. این نوع سنگ چسبندگی زیاد، ساب پذیری و مقاومت بالا و تخلخل کمتری نسبت به سایر سنگ های تراورتن دارد.

 

  • سنگ تراورتن تکاب

سنگ تراورتن معادن تکاب در انواع ساده و موج دار موجود می باشند. این نوع سنگ اغلب به رنگ های کرم، قهوه ای و مشکی است و جهت طراحی فضای بیرونی ساختمان ها مناسب است.

 

  • سنگ تراورتن آتش کوه

سنگ تراورتن آتش کوه به رنگ تقریبا سفید است که رگه ها و موج هایی منظم به رنگ سیاه و صورتی دارد. این سنگ با نام های شهاب سنگ، امداد و سفید محلات نیز شناخته می شود. ساب پذیری سنگ تراورتن آتش کوه بالا است و برای استفاده در طراحی داخلی و نمای ساختمان ها مناسب است.

نمونه هایی با رنگ روشن تر و موج های کمتر مرغوبیت بیشتری داشته و قیمت بالاتری دارند.

 

  • سنگ تراورتن آب گرم محلات

سنگ تراورتن آبگرم در رنگ های کرم روشن، کرم و زیتونی استخراج می شود. در برخی نمونه های این نوع سنگ که رنگ کرم روشن و تقریبا سفیدی دارند لکه های سیاه رنگی وجود دارد. برخی از سنگ های تراورتن آبگرم موج دار و برخی بی موج هستند.

درجات خوب سنگ تراورتن آبگرم خلل و فرج های ریز دارند که شباهت زیادی به تراورتن حاجی آباد دارد؛ ولی درجات ضعیف تر سوراخ های نسبتا بزرگتری دارند.

سنگ تراورتن آبگرم ، با چسبندگی قوی و ساب پذیری بالا، در دکوراسیون داخلی و نمای ساختمان ها کاربرد دارد.

 

فراوانی و قیمت مناسب سنگ تراورتن، به واسطه وجود معادن مختلف در ایران، این سنگ را به یکی از محبوب ترین سنگ های ساختمانی جهت استفاده در نمای داخلی و خارجی ساختمان ها تبدیل نموده است.