انواع تراورتن

انواع سنگ تراورتن براساس نحوه فرآوری

سنگ تراورتن چیست؟

سنگ تراورتن از انواع سنگ های رسوبی است که به عنوان یک سنگ آهک متخلخل شناخته می شود. این نوع سنگ تنوع رنگی بالایی دارد و از محبوب ترین سنگ ها در صنعت ساخت و ساز به شمار می رود. سنگ تراورتن برای استفاده در نمای ساختمان ها و همچنین طراحی داخلی ساختمان مناسب است.

فرآوری سنگ های ساختمانی

فرآوری سنگ های ساختمانی، به مجموعه فرایندهایی گفته می شود که سنگ را پس از استخراج، جهت نصب و استفاده آماده سازی می کنند. با فرآوری، سنگ ها از نظر ظاهری و مقاومت بهبود پیدا خواهند کرد.

روش های مختلفی برای فرآوری سنگ وجود دارد و محصول نهایی هر روش با روش دیگر از نظر ویژگی های ظاهری و فیزیکی متفاوت است. به عنوان مثال بافت متخلخل سنگ تراورتن در برخی از روش های فرآوری این سنگ، با رزین پر می شود تا سنگ ظاهری صاف و صیقلی پیدا کند و در برخی دیگر از روش ها خلل و فرج آن حفظ می گردد تا ظاهری طبیعی تر داشته باشد.

دسته بندی سنگ تراورتن براساس نحوه فرآوری

سنگ های تراورتن را می توان بر اساس نحوه فرآوری آنها به دسته های مختلفی تقسیم بندی نمود:

  • سنگ تراورتن صیقلی

این نوع از سنگ همانطور که از نامش پیداست ظاهری براق دارد و نور را به خوبی منعکس می کند از این رو برای استفاده در نمای بیرونی ساختمان ها مناسب است و به‌ آنها ظاهری شیک و لوکس می دهد.

  • سنگ تراورتن هوند

سنگ های تراورتن هوند بر عکس سنگ های تراورتن صیقلی ظاهری مات دارند و نور را منعکس نمی کنند. این نوع سنگ در برابر سایش و خراشیدگی از مقاومت بالایی برخوردار است و بیشتر برای مکان های پرتردد مثل راه پله ها، محوطه شومینه، لبه و اطراف استخرها، سنگفرش حمام و آشپزخانه، قاب دور آسانسور و قرنیزهای دیوار مورد استفاده قرار می گیرند.

  • سنگ تراورتن براش

سنگ تراورتن براش ظاهری روستیک دارد و کاربرد اصلی آن در نمای ساختمان است. بافت‌هایی روی این نوع سنگ با استفاده از براش‌های مخصوص ایجاد می گردد.

  • سنگ تراورتن تامبل

سنگ تراورتن تامبل ظاهری طبیعی دارد و برای استفاده در دکوراسیون داخلی و خارجی مناسب است.

در فرآوری تامبل، سنگ پس از اندازه گیری و برش در پوششی پلاستیکی قرار داده شده و سطح آن با آب و مواد ساینده، ساییده می شود.

تراورتن تامبل مانند تراورتن براش از بافت بیش تری نسبت به سایر نمونه ها برخوردار است ولی تامبل گوشه های صاف تری دارد.

سنگ تراورتن از محبوب ترین سنگ های ساختمانی است و از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار است. انواع مختلف این نوع سنگ برای نمای خارجی و داخلی ساختمان ها کاربرد های بسیاری دارند اما آنچه مهم است انتخاب نوع سنگ تراورتن متناسب با کاربرد آن است. چنانچه برای هر کاربرد تراورتن با فرآوری مناسب انتخاب گردد، طول عمر و ماندگاری سنگ بیشتر خواهد بود.