مشخصات فیزیکی سنگ تراورتن

مشخصات فیزیکی و شیمیایی سنگ های تراورتن

سنگ های تراورتن جز سنگ های ساختمانی به حساب می آید. همچنین این سنگ ها با توجه به ویژگی هایی که دارند، بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین ویژگی های بسیار زیادی را چه از نظر فیزیکی و چه از نظر شیمیایی می توانیم برای این نوع سنگ در نظر بگیریم. در این جا ما قصد داریم به بررسی مشخصات فیزیکی و شیمیایی سنگ های تراورتن بپردازیم و جزییات مربوط به آن را نیز مورد بررسی قرار دهیم پس تا انتها همراه ما باشید.

بررسی مشخصات فیزیکی سنگ های تراورتن

در خصوص مشخصات فیزیکی سنگ های تراورتن می توانیم به موارد زیر اشاره داشته باشیم:

بررسی رنگ

سنگ های تراورتن دارای رنگ های سفید روشن هستند، و بر اساس برخی ویژگی های شیمیایی می توانیم شاهد رنگ های زرد و قرمز و کرم و قهوه ای و خاکستری و سبز در طبیعت از این سنگ باشیم.

بررسی بافت

بافت تراورتن دارای کلسیت بلوری است که در بخش های نوار مانند توزیع می شود.

بررسی جزییات دیگر

وزنی که می توانیم برای تراورتن از نظر فیزیکی در نظر بگیریم چیزی در حدود 2.5 الی 2.7 گرم بر سانتی متر مکعب است. مقدار مقاومت فشاری که می توانیم برای این سنگ نیز در نظر بگیریم نیز چیزی در حدود 100 الی 300 مگاپاسکال را به خودش اختصاص می دهد.

این سنگ دارای دوام بسیار طولانی است و به همین ترتیب به خاطر مشخصات فیزیکی مربوطه به مدت سال ها می توانیم از آن در پروژه های مختلف ساختمانی استفاده کنیم.

استفاده از تراورتن از نظر مشخصات فیزیکی در مصالح ساختمانی به نوع بار و شدت آن و البته محیط و سایر موارد دیگر بستگی خواهد داشت. حال با این وجود در قسمت بعد به بررسی مشخصات شیمیایی سنگ تراورتن خواهیم پرداخت.

بررسی مشخصات شیمیایی سنگ های تراورتن

در خصوص مشخصات شیمیایی سنگ های تراورتن اشاره به توضیحات زیر ضروری خواهد بود:

اول این سنگ های تراورتن با وجود برخی چشمه های آب گرم و یا آب های زیر زمینی در گردش، و یا مواد رسوبی تشکیل می شوند. در حالت کلی کربنات کلسیم وقتی از این سنگ جدا شود، این سنگ قابلیت تشکیل را خواهد داشت.

تراورتن به مراتب  یک نوع سنگ رسوبی سخت و متراکم به حساب می آید. این نوع سنگ به خاطر تجمعات ذرات رسوبی تشکیل می شود. بر همین مبنا مواد معدنی بسیاری در این سنگ وجود دارد که می تواند با ایجاد این ساختار متراکم شود. سیلیسیم دی اکسید نیز یکی از عناصری است که در این سنگ وجود دارد.

نتیجه گیری

در این مقاله ما به مشخصات فیزیکی و شیمیایی سنگ های تراورتن پرداختیم و جزییاتشان را نیز مورد بررسی قرار دادیم. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشیم این است که این سنگ کاربردهای فراوانی را به خودش اختصاص می دهد. از نظر شیمیایی و البته فیزیکی نیز ویژگی هایی دارد که در این مقاله عنوان شدند. با توجه به ویژگی های مطرح شده ما می توانیم از سنگ های تراورتن در سازه ها و بخش های مختلف استفاده نماییم.

آیا میدانید که صنایع سنگ البرز یکی از بهترین فروشندگان سنگ تراورتن در اصفهان می باشد؟