معرفی انواع سنگ تراورتن

معرفی انواع سنگ تراورتن

تراورتن – انواع سنگ آهک که از رسوبات کربنات کلسیم در یا نزدیک چشمه های آب گرم یا غارهای آهکی تشکیل شده است – یکی از محبوب ترین سنگ های مورد استفاده در معماری است و قرن هاست که وجود داشته است. در واقع، کولوسئوم در رم تقریباً به طور کامل از سنگ تراورتن ساخته شده است و بزرگترین ساختمان در جهان است. مرکز گتی در لس آنجلس (تصویر پایین)، که در سال ۱۹۹۷ افتتاح شد، برداشتی مدرن از سنگ تراورتن است. سطوح داخلی و خارجی ساختمان های آن با ۱.۲ میلیون فوت مربع از این سنگ زیبا پوشیده شده است.

۷ نکته که همه صاحبان خانه باید درباره سنگ تراورتن بدانند

امروزه سنگ تراورتن به عنوان یک ماده بادوام و ظریف برای کاربردهای مسکونی نیز مورد توجه قرار می گیرد، از جمله کفپوش ها، میزهای کانتر، آبپاش های پشتی، اطراف دوش و وان، اطراف شومینه، سنگ فرش های فضای باز برای پاسیوها و پیاده روها، و اطراف استخرها . بر خلاف گرانیت و مرمر، تراورتن ظاهری طبیعی دارد که با سبک های تزئینی معمولی و رسمی مناسب است.

بزرگترین معادن سنگ تراورتن در ایتالیا هستند، اما این سنگ در ترکیه، پرو، مکزیک، کرواسی، ایران، چین، پارک ملی یلوستون در وایومینگ و سایر نقاط جهان نیز یافت می شود. مانند تمام مواد طبیعی، سنگ تراورتن دارای مزایا و معایبی است که باید قبل از استفاده از آن در بازسازی در نظر گرفته شود.

اگر این سنگ را برای خانه خود در نظر می گیرید و آن را با سنگ مرمر و گرانیت وزن می کنید، ادامه مطلب را بخوانید تا بدانید چه انتظاراتی از سنگ تراورتن از نظر ظاهر، نگهداری و هزینه دارید.

رنگ های تراورتن از رنگ های خنثی با تن گرم تا متوسط ​​متغیر است.

سنگ‌فرش‌ها، تخته‌ها و کاشی‌های تراورتن را در رنگ‌های خنثی ملایم و گرم، از جمله عاج، طلایی، بژ، قهوه‌ای، زنگ‌زده و هلویی خواهید دید. به طور معمول، رنگ در سراسر سنگ می چرخد ​​و موج می زند و الگوهای منحصر به فردی ایجاد می کند که زیبایی بی انتها را به تراورتن می بخشد.

چیزی که با سنگ تراورتن پیدا نمی‌کنید لکه‌ها و کک‌ومک‌های رنگی جسورانه، یک ویژگی مشترک در گرانیت، یا رگه‌های تیره شدید متضاد در زمینه روشن‌تر است که مشخصه سنگ مرمر است. درعوض، بیشتر سنگ تراورتن دارای رنگ آمیزی تن به تن و طرح هایی است که بسیار کمتر از سایر سنگ های محبوب است.

سنگ تراورتن همچنین با سنگ گرانیت و مرمر تفاوت دارد زیرا سطح آن به طور مشخص دارای حفره های کوچک و فرورفتگی های ناشی از حباب زدن دی اکسید کربن به بالا و خارج از سنگ در هنگام ایجاد آن در نزدیکی استخرهای گرم طبیعی است. در حالی که این سوراخ‌ها به تراورتن ظاهری روستایی می‌بخشند، اما هنگام استفاده به عنوان میز یا کفپوش، گرد و غبار و زباله را جمع می‌کنند. به همین دلیل، سوراخ‌های تراورتن اغلب با مخلوط اپوکسی پر می‌شوند که سپس به طور یکنواخت با سطح سنگ سمباده می‌شوند.

این پر کردن کاشی تراورتن را صاف و راحت تر تمیز می کند بدون اینکه از ظاهر هوازده مطلوب آن کاسته شود. برخی از صاحبان خانه ها هنگام نصب تراورتن بر روی یک سطح عمودی، مانند پشتی یا اطراف شومینه ، برای دستیابی به ظاهری کهنه تر و ناهموار، ترجیح می دهند سوراخ ها و فرورفتگی ها را خالی بگذارند.

پوشش های تراورتن از مات تا براق متغیر است.

هنگامی که سنگ تراورتن استخراج شد، به طور کلی به یکی از چهار روش برای استفاده تزئینی در خانه ها و محیط های تجاری تمام می شود.

  • تراورتن صیقلی: این روکش مدرن ترین و ظریف ترین است. حفره ها و شکاف های طبیعی آن قبل از شروع پرداخت پر می شود و سپس سطح تراورتن صاف و براق می شود. از آنجایی که تراورتن صیقلی در هنگام خیس شدن لغزنده است، این روکش مناسبی برای حمام، آشپزخانه یا اطراف استخرها نیست. ظاهری لوکس و سطح بالا دارد، با این حال، برای کف ورودی ، کانترها، آبپاش‌های پشتی و اطراف وان مناسب است.
  • سنگ تراورتن هون شده: این محبوب ترین روکش برای مصارف مسکونی است. هنگامی که سنگ تراورتن تراش می شود، سوراخ ها و شکاف های سنگ پر می شود و سپس سنگ از یک طرف سمباده می شود تا پوششی صاف و تقریبا مات ایجاد شود که تقریباً برای هر سبک تزئینی مناسب است. می‌توانید از سنگ تراورتن به‌عنوان کف‌پوش در سرتاسر خانه، برای میزهای حمام یا آشپزخانه، روی دیوارها، پشت‌پاش‌ها و اطراف شومینه استفاده کنید. همچنین به عنوان یک پوشش در فضای باز کار می کند.
  • سنگ تراورتن روکش شده: کاشی های تراورتن را در یک لیوان بزرگ با سنگ های کوچک قرار دهید، به آرامی بچرخانید، و به بهترین وجه آب و هوا و روستایی، ایده آل برای دکوراسیون مدیترانه، اسپانیایی، توسکانی یا سایر دکورهای دنیای قدیم دست خواهید یافت. کاشی تراورتن نازک با سطح مات و بافت سنگین خود برای کفپوش در فضای باز و همچنین دیوارها، اطراف دوش یا وان و اطراف شومینه مناسب است. با این حال، از آنجایی که بافت بسیار زیادی دارد، این یک روکش مناسب برای میزها یا کفپوش های داخلی نیست.
  • تراورتن برس خورده: تراورتن تراورتن برس خورده که کمترین پرداخت را دارد، کمی با برس سیمی صاف شده است و سطحی با بافتی بیشتر از تراورتن تراورتن تراشیده شده باقی می‌گذارد، اما بافت آن به اندازه تراورتن ساقه شده نیست. این یک روستیک و فرسوده است که مناسب سبک‌های دکوراسیون معمولی یا دنیای قدیمی است. از سنگ تراورتن برس خورده در هر جایی که می خواهید از تراورتن چکشی استفاده کنید استفاده کنید.

کاشی تراورتن بسیار بادوام است.

اگرچه سنگ تراورتن به سختی سنگ مرمر یا گرانیت نیست، اما همچنان سنگی بسیار بادوام است. به خوبی در مقابل ترافیک پیاده‌روی می‌ایستد و به احتمال زیاد در دماهای شدید ترک نمی‌خورد، اگر چه کاشی ممکن است ترک بخورد اگر با چیزی سنگین برخورد شود. در حالی که سنگ تراورتن تا حدودی مستعد خراش است، این خراش ها بر روی تراورتن تراش خورده یا تراش خورده کمتر از سنگ جلا دیده می شود.

برای جلوگیری از آسیب، هرگز اثاثیه سنگین را روی کف کاشی تراورتن نکشید و فوراً ماسه یا سایر مواد شنی که توسط حیوانات خانگی یا کفش ها ردیابی می شود را جارو کنید.

با توجه به زمان کافی و قرار گرفتن در معرض عناصر، سنگ تراورتن تمایل به سایش و پیری دارد، اما برای بسیاری از صاحبان خانه، این یک مزیت است. در حالی که بسیاری از صاحبان خانه ها دوست دارند سنگ تراورتن را – به ویژه تراورتن مورد استفاده در کاربردهای فضای باز – بدون آب بندی بگذارند تا شرایط جوی ایجاد شود، اگر این ترجیح شماست ، استفاده منظم از سیلر می تواند سنگ شما را جدید نگه دارد.

کاشی های تراورتن مستعد لکه شدن و حکاکی شدن هستند.

از آنجایی که تراورتن متخلخل است، به راحتی مایعات، گریس و روغن ها را جذب می کند و لکه ها را بر روی سطح سنگ می گذارد. همچنین مستعد حک شدن – یک واکنش شیمیایی که سنگ را از بین می‌برد – از مواد اسیدی از جمله شراب و سایر الکل‌ها، سرکه ، قهوه، آب یا سس گوجه‌فرنگی و آب مرکبات است. سفید کننده و آمونیاک نیز می توانند باعث اچ روی تراورتن شوند. در حالی که سنگ تراورتن صیقلی تا حدی مقاومت طبیعی در برابر لکه ها و حکاکی دارد، نشت ماندگار همچنان احتمالاً اثری از خود بر جای می گذارد.

برای جلوگیری از لکه ها و حکاکی، تامین کنندگان بیشتر سنگ تراورتن را با یک درزگیر محافظ که به طور خاص برای سنگ های طبیعی فرموله شده است، مانند Miracle Sealants 511 Porous Plus استفاده می کنند. بهتر است هر 3 تا 5 سال یکبار از درزگیر مجدد استفاده کنید. این فرآیند آسان است: به سادگی سیلر را با پارچه یا اپلیکاتور پشم بره روی سنگ پاک کرده یا بمالید، اضافی را پاک کنید، بگذارید درزگیر خشک شود و سپس با لایه دوم این کار را تکرار کنید.

پشتی کاشی تراورتن یک افزودنی روستایی اما مراقبت آسان برای آشپزخانه است.

سنگ تراورتن با گرما و پوشش طبیعی خود می تواند ظاهری مدیترانه ای به آشپزخانه شما بدهد. در واقع، می‌تواند آنقدر جذابیت روستایی را به شما اضافه کند که بتوانید قسمت پشتی خود را برای پوشاندن یک منطقه بزرگتر – حتی کل دیوار – گسترش دهید. انجام این کار زیاد به تعمیر و نگهداری شما اضافه نمی کند. در مجموع نگهداری از کاشی تراورتن آسان تر از مراقبت از سنگ مرمر یا گرانیت است. هوازدگی در واقع می تواند سطح تراورتن را بهبود بخشد.

خریداران می توانند از میان انواع رنگ ها و روکش های سنگ تراورتن برای ایجاد یک نقطه کانونی خیره کننده یا پس زمینه ای گرم با هزینه کمتری نسبت به برخی مواد مشابه انتخاب کنند. حتی اگر به دنبال حس توسکانی نیستید، می‌توانید یک لایه پشتی کاشی تراورتن برای تکمیل تقریباً هر سبکی اضافه کنید. تراورتن یک ماده متخلخل است، بنابراین هنگامی که از آن به عنوان پشت پاش استفاده می کنید، حتما توصیه هایی را برای آب بندی دوره ای رعایت کنید.

این نکات آسان را برای نحوه تمیز کردن کاشی تراورتن، کف، اطراف، و میزها دنبال کنید:

  • حداقل هفته ای یک بار کف کاشی تراورتن را جارو کنید تا هرگونه ریزه ای که به طور بالقوه می تواند سنگ را خراش دهد پاک کنید. هر هفته یا در صورت نیاز برای تمیز کردن آشفتگی ها با یک پاک کننده پارچه ای یا میکروفیبر که به سختی خیس شده است، در صورت تمایل از پاک کننده ای که به طور خاص برای کف های سنگی فرموله شده است ، تمیز کنید.
  • میزهای تراورتن را با زیر لیوانی ، پدهای داغ یا سنگ ریزه ها برای کمک به جذب چکه ها محافظت کنید. مستقیماً روی میز سنگی خود را برش ندهید. در عوض، از یک بشقاب یا تخته برش استفاده کنید. کانترها را در صورت نیاز با یک پارچه میکروفیبر کمی مرطوب تمیز کنید. اگر به قدرت تمیز کنندگی کمی نیاز دارید، از محصولی که برای سنگ ساخته شده است یا محلول ظرفشویی مایع ملایم استفاده کنید. هرگز از سرکه، سفید کننده یا آمونیاک برای تمیز کردن پیشخوان های سنگ طبیعی استفاده نکنید.
  • بعد از هر بار استفاده از یک اسکاج برای پاک کردن آب از روی محیط دوش تراورتن خود استفاده کنید. هر هفته یا دو هفته، روی سنگ را با یک ماده پاک کننده کف صابونی که حاوی سفید کننده یا آمونیاک خشن نیست اسپری کنید. محصولی را انتخاب کنید که نشان دهد برای استفاده روی سنگ طبیعی بی خطر است.
  • فوراً روی هر سطح تراورتن ریخته شده را پاک کنید.
  • دوده شومینه تراورتن خود را هر زمان که جمع شد با پاک کننده سنگ پاک کنید و به طور مرتب گرد و غبار آن را بپاشید تا زغال چوب به داخل سنگ نچسبد.

تراورتن مقرون به صرفه تر از آن چیزی است که فکر می کنید.

در حالی که سنگ طبیعی از هر نوع، کم‌هزینه‌ترین ماده برای کف یا میز نیست (که می‌تواند فرش یا وینیل باشد)، به عنوان یک قاعده کلی، قیمت سنگ تراورتن کمتر از گرانیت یا مرمر است. قیمت ها بسته به محل زندگی شما، اندازه و پیچیدگی پروژه شما، کیفیت سنگ تراورتن و پایانی که انتخاب می کنید بسیار متفاوت است، اما می توانید انتظار داشته باشید که به طور متوسط ​​۱۵ تا ۳۰ دلار برای هر فوت مربع بپردازید. در مقابل، شما معمولاً تقریباً دو برابر آن برای سنگ مرمر و کمی بیشتر برای گرانیت پرداخت می کنید.

نتیجه نهایی

سنگ تراورتن در طیف رنگی و ظاهری مختلف می تواند گزینه ای مقرون به صرفه و جذاب برای انواع سطوح باشد. برای نشان دادن حفره طبیعی یا پرداخت صیقلی‌تر برای افزودن به تطبیق‌پذیری سنگ انتخاب کنید.
این ماده همچنین بادوام است و ظاهر آن حتی با کمی هوازدگی بهبود می یابد. تراورتن مستعد حکاکی است، بنابراین حتما از پاک کننده های مناسب استفاده کنید و به طور دوره ای از درزگیر برای جلوگیری از اچ استفاده کنید.

سوالات متداول درباره کاشی تراورتن

هنوز در مورد انتخاب یا مراقبت از کاشی تراورتن سؤالی دارید؟ برای پاسخ به برخی از رایج ترین سوالات به ادامه مطلب مراجعه کنید.

کفپوش تراورتن چیست؟

تراورتن یک سنگ طبیعی است، به ویژه نوعی سنگ آهک که در نهشته های چشمه معدنی تشکیل می شود. نسبت به سایر سنگهای آهکی متخلخل تر و چگالی کمتری دارد. کفپوش تراورتن به شکل کاشی، به طور معمول در انواع رنگ های خاکی وجود دارد.

کاشی های تراورتن دارای یک سطح مشخص حفره دار یا ناهموار به شکل طبیعی خود هستند، اما شما می توانید از بین چندین پوشش برای تغییر ظاهر اتاق، یکی را انتخاب کنید. کفپوش تراورتن بسیار متخلخل است و بیشتر پوشش‌ها نیاز به آب‌بندی دوره‌ای دارند تا از ایجاد لکه و حکاکی جلوگیری شود.

تراورتن به اندازه سنگ آهک متراکم نیست و متخلخل تر است. توانایی آن در جذب بهتر آب، آن را به عنوان سطح مورد علاقه در فضای باز یا سطح پاسیو در برخی از اقلیم ها رتبه بندی می کند. با این حال، سنگ آهک سخت تر است، به خصوص زمانی که در معرض آب و هوای شدید قرار می گیرد. در داخل ساختمان، سنگ آهک ممکن است در ترافیک سنگین بهتر مقاومت کند. در غیر این صورت، این دو متریال از نظر ظاهر، نگهداری و استفاده برای کفپوش ها، محیط ها و پاشش های پشتی تقریباً برابر هستند.

آیا سنگ تراورتن گران است؟

سنگ تراورتن و سنگ آهک به هزینه های مشابهی نیاز دارند، اما هزینه نصب هر دو نسبت به کاشی های مرمر یا ترازو کمتر است. هزینه های کفپوش تراورتن می تواند از ۱۵ تا ۳۰ دلار در هر فوت مربع متغیر باشد و این ماده یک انتخاب متوسط ​​در بین انواع کفپوش ها در نظر گرفته می شود (مثلاً قیمت لمینت از هر سنگی کمتر است). پرداختی که انتخاب می‌کنید می‌تواند روی هزینه تأثیر بگذارد، بنابراین هنگام انتخاب کاشی تراورتن مورد علاقه‌تان، حتماً در مورد انتخاب‌ها و قیمت آن‌ها جویا شوید.

آیا تراورتن همیشه نیاز به آب بندی دارد؟

کاشی تراورتن برای مقاومت در برابر لکه شدن و حکاکی شدن، در صورت مهر و موم شدن بهتر می ماند. اگر روکش تراورتن صیقلی را انتخاب کنید، در ابتدا تقریباً ضد زنگ است، اما ممکن است به محافظ پولیش نیاز داشته باشد. سنگ صیقلی ممکن است درزگیر را جذب نکند – به این معنی که لکه ها را جذب نمی کند – بنابراین اگر آب را دفع کند نیازی به آب بندی ندارد.

برای مراقبت از تراورتن صیقلی خود، حتماً توصیه های تامین کننده و نصاب را دنبال کنید. هر کاشی تراورتن تراورتن تراش خورده یا روکش شده نصب شده در آشپزخانه یا سایر مکان‌های پرمصرف هر چند سال یکبار برای مقاومت در برابر لکه و حکاکی نیاز به آب‌بندی دارد.