کابرد تراورتن در معماری داخلی

کاربرد سنگ تراورتن در طراحی داخلی

سنگ تراورتن یک سنگ رسوبی متخلخل است که از رسوب کربنات کلسیم از آب شیرین تشکیل می‌شود. بعد از سنگ مرمر، سنگ تراورتن یکی از مصالح ساختمانی محبوب و پرکاربرد است که در طراحی معماری داخلی و خارجی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد.

امروزه سنگ تراورتن به دلیل زیبایی، دوام و متمایز بودن به طور فزاینده ای در پروژه های طراحی داخلی استفاده می شود. این سنگ ویژگی های منحصربفرد بسیاری دارد و با طرح‌ها و رنگ‌های متنوع، فضای داخلی را به فضایی آرام و زیبا تبدیل کرده و حال و هوای خاصی به فضا می بخشد.

در ادامه به برخی از همین ویژگی ها که این سنگ را به گزینه مناسبی برای طراحی داخلی ساختمان ها تبدیل کرده است می پردازیم:

ظاهر:

ظاهر متخلخل سنگ تراورتن با رگه ها و سوراخ های آن به سنگ بافت منحصر به فردی می بخشد.

طرح و طیف رنگی:

طیف رنگی بالا و طرح های متنوعی آن تقریباً هر بافت یا رنگی را شامل می شود از کرم و بژ گرفته تا زرد و قهوه ای و قرمز.

.فینیش

تراورتن را می توان با پرداخت های مختلف، از جمله صیقلی، برس خورده، تراش خورده یا چکش شده پیدا کرد که هر پوشش ظاهر و احساس منحصر به فردی به سنگ می بخشد.

 

کاربردهای سنگ تراورتن در معماری داخلی

تزیین فضای داخلی خانه با این سنگ طبیعی می تواند ظرافت و زیبایی بسیاری به فضا اضافه کند. سنگ تراورتن می تواند در طراحی قسمت های مختلف یک فضای داخلی مورد استفاده قرار گیرد که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد:

  • پوشش دیوارها

برای دیوارهای اتاق نشیمن، اتاق غذاخوری، آشپزخانه و حمام می توان از سنگ تراورتن استفاده کرد. این ماده توانایی ایجاد محیطی گرم و طبیعی را دارد، به خصوص زمانی که با نور مناسب ترکیب شود.

دلیل استفاده از سنگ تراورتن تنها این نیست که در صورت جلا دادن بسیار زیبا و خیره کننده است بلکه

عایق حرارتی و صوتی نیز می باشد.

  • کفپوش ها

سنگ تراورتن به دلیل مقاومت و دوام انتخابی عالی برای کفپوش ها است.

  • کانترها

استفاده از سنگ تراورتن به عنوان میز آشپزخانه یا حمام، ظرافت خاصی به فضا می بخشد. البته یکی از خصوصیات سنگ تراورتن تخلخل آن است، بنابراین برای جلوگیری از لک شدن باید آن را به خوبی آب بندی کرد.

  • شومینه

روکش کردن شومینه با سنگ تراورتن به ایجاد یک نقطه کانونی جذاب در اتاق هایی مانند اتاق نشیمن یا اتاق غذاخوری کمک می کند. بافت و رنگ های طبیعی سنگ تراورتن زیبایی محیط را افزایش می دهد.

  • جزئیات معماری

استفاده از سنگ تراورتن برای برجسته کردن برخی از عناصر معماری مانند ستون ها، طاق ها، قرنیزها و قاب پنجره ها انتخاب مناسبی است.  بسته به رنگ و فرم صندلی‌ها، مبل‌ها و سایر اشیای تزئینی، می‌توان سبکی کلاسیک‌تر یا مدرن‌تر به دست آورد.