مزایا و معایب سنگ تراورتن

مزایا و معایب سنگ تراورتن

سنگ تراورتن یک نوع سنگ آهک است که از جنس کربنات کلسیم نیز می باشد. این نوع سنگ را می توانیم در اطراف برخی ذخایر چشمه های معدنی ببینیم. حال بر این اساس روند تشکیل سنگ تراورتن به این صورت است که وقتی مواد معدنی در آب های زیر زمینی به طور کامل حل می شوند و از طریق چشمه های طبیعی و رودخانه هایی که در بالاترین سطح زمین قرار دارند حرکت می کنند، سنگ تراورتن را ایجاد می نمایند. حال ما در این مقاله قصد داریم به بررسی مزایا و معایب سنگ تراورتن بپردازیم  پس تا انتها همراه ما باشید.

بررسی مزایای سنگ تراورتن

مزایای سنگ های تراورتن به شرح زیر هستند:

هزینه های بسیار ارزان

استفاده از سنگ های تراورتن معمولا به دلیل ساختاری که دارند می توانند هزینه های بسیار پایینی را نسبت به سایر سنگ ها از قبیل گرانیت و یا مرمر داشته باشند و این مورد یکی از مزایای بسیار خوب سنگ های تراورتن به حساب می آید.

ماندگاری بسیار طولانی

تراورتن به عنوان یکی از سنگ های طبیعی است که از نظر بافت، بسیار سخت و مقاوم به حساب می آید. در برابر انواع شرایط جوی نیز می تواند مقاومت خودش را حفظ کند. در صورتی که بخواهید از تراورتن به عنوان کفپوش و یا سنگ نما برای ساختمان ها استفاده کنید، می تواند به دلیل ساختاری که دارد تا چندین سال دوام داشته باشد.

آسانی در نصب تراورتن

سنگ های تراورتن را می توانیم خیلی آسان برش بزنیم و آنها را نصب کنیم. به دلیل نصب آسانی که دارند، بسیار سریع نیز نصب می شوند و هزینه نصب آنها به مراتب کمتر از سایر سنگ ها خواهد بود.

بررسی ظاهر بسیار منحصر به فرد تراورتن

یکی از ویژگی های مهم تراورتن، جذابیت بسیار خوب آن است. به همین ترتیب می توانیم بر مبنای این ویژگی ها از تراورتن به عنوان سنگ نمای ساختمان بهره ببریم.

تنوع رنگی

یکی دیگر از مزایای تراورتن تنوع رنگی آن است. این سنگ را می توانیم در رنگ های قهوه ای  و شکلاتی و خاکی و در خانواده های رنگ های بژ تهیه کنیم.  با این وجود برای سازه های مختلف نیز بر مبنای رنگی که دارد می توانیم از آن استفاده نماییم.

بررسی معایب سنگ تراورتن

معایب سنگ تراورتن به شرح زیر هستند:

انجام پرداخت و نگهداری به صورت منظم

به دلیل تخلخل زیاد در این سنگ، ممکن است مشکلاتی در پرداخت و نگهداری سنگ های تراورتن ایجاد شود، حال اگر پرداخت به درستی صورت نگیرد، باعث ایجاد فرسودگی در سنگ خواهد شد.

ایجاد محدودیت برای پاک کننده ها

تراورتن می تواند در برابر برخی لکه ها بسیار آسیب پذیر باشد، در این صورت باید از محصولات ویژه برای تمیز کردن آن استفاده کنید به هیچ عنوان نباید از برخی مواد سفید کننده و یا سرکه و یا آمونیاک و پاک کننده هایی که حاوی مرکبات هستند استفاده کنید. بهترین مورد استفاده از آب و صابون است تا لکه ها از این طریق از بین بروند.

وجود تخلخل

تخلخلی که در این سنگ وجود دارد برای سنگ نمای ساختمان می تواند مناسب باشد،همین امر باعث می شود تا این سنگ ها با سیمان به دیوار بچسبند.

نتیجه گیری

در این محتوا به بررسی مزایا و معایب سنگ تراورتن پرداختیم، از مزایای آن می توانیم به هزینه ارزان و ماندگاری طولانی مدت آن اشاره داشته باشیم. در خصوص معایب نیز تخلخل و نیاز به پرداخت جز موارد مهم در این زمینه به حساب خواهند آمد، با وجود این ویژگی ها می توانید از سنگ تراورتن استفاده کنید.

برای خرید سنگ تراورتن می توانید محصولات ما را مشاهده نمایید.